Lästips: Bara favoriter i Orange is the new black

Orange is the new black, vars säsong släpptes i sin helhet på Netflix, är lätt det bästa jag sett det här året, OCH förra året. Kan inte komma ihåg faktiskt när jag senast gillade något så nästintill reservationslöst.

Jag har skrivit om serien på Weird Science, texten börjar så här:

"För varje avsnitt i fängelseserien Orange is the New Black där man fick lära känna en birollskaraktär lite bättre tänkte jag »det här måste vara min nya favoritperson!«.
Lilla Tricia som skriver upp varenda skuld hon har i en liten bok. Big Boo, som vet hur man på bästa sätt använder en stulen skruvmejsel. Eller miss Claudette som kämpar för ordning, reda och renlighet i sin lilla betongcell, Alex som är lika bra på att smuggla heroin som på att måla en oklanderlig eyeliner, Tiffany »Pennsatucky« som med ruttna tänder och sin kristna fanatism får en att tänka på mamman i Carrie, »Red« som blir så sårad då hon inte får powerwalka med de andra ryska maffiafruarna att hon box-punkterar ett silikonbröst.
Men det är omöjligt att välja bland alla favoriter."


Läs gärna resten, HÄR!

Kommentarer