Jane Fonda i The Newsroom

Vilken tystnad på bloggen va? Ja det blir så när man häller en halvliter vatten rätt pladask ner i sin älskade Mac Book Pro aka mitt liv, som alltså kraschade å det grundligaste (båda samtidigt). Försvann gjorde texter, skrivmöjligheter, samt förmågan att hålla mig a jour med tv-serierna. Tills jag fått pengar av försäkringsbolaget får jag fulblogga i smyg på jobbet. Nog om det!



The Newsroom. När trailern kom häromveckan måste det varit den omtwittrade trailern sedan Game of Thrones första kom.
Och med all rätta - speciellt inledningen av trailern var fantastiskt bra (ooo att de vågar. Måste få mycket skit av flaggviftarna i USA). Lovorden haglade kring Jeff Daniels, som spelar huvudrollen som ett utflippande nyhetsankare, och skaparen av serien, herr West Wing själv, Aaron Sorkin.

Ta en titt!:



Men...är det bara jag som blir helt till mig av att JANE FONDA är med? En enda ynka replik i trailern fick hon, och hon är absolut, definitivt yey yey yey den största anledningen till att jag längtar så mycket efter den här serien.

Jag nämnde detta för min kära tv-älskande kusin som var totalt "Jane Fonda WHO vad har hon gjort sedan Barbarella?!" Ack vilket missförstånd. Jag läste hennes självbiografi i somras (läs!), och hon är ju som den tuffaste personen man kan tänka sig.

Så jävla cool!!!
Visste ni att hon kom med idén till 9 till 5 för att uppmärksamma de dåliga villkoren för kvinnor som kontorsjobbade? Eller gjorde Kinasyndromet för att visa på hur osäkert det var med kärnkraft? Eller att hon är en superfeminist som nu framför allt jobbar med reproduktiva rättigheter för fattiga tonårstjejer (läs: att man inte ska bli på smällen när man är 13)? Med mera med mera. Plus galna livet som Hanoi-Jane, workoutdrottning, bulimiker, familjemedlem i vansinniga Fonda-familjen...

Jane Fonda skriver själv om sin insats i The Newsroom, och beskriver sin karaktär så här (hon är Jeff Daniels chef på tv-nätverket):

" I can’t give too much away but think, if you can, of a combo of Ted Turner and Rupert Murdock, but a woman-me."

OBS! Extra kul då hon varit gift med Ted Turner - mediemogul och grundaren av CNN. Jane säger även så här om piloten:

"All I can say is WOW! This series is going to knock your socks off. I had to stand up and cheer. Can’t say more."

24 juni är det premiär, på HBO. SVT, köper ni in? Perfekt för er!

Vi avslutar med ett roligt citat från Jeff Daniels karaktär, som ska vara republikan:


"I only seem liberal because I believe that hurricanes are caused by high barometric pressure and not gay marriage."

Kommentarer

Skicka en kommentar