Varför vi älskar Saga i Bron



Bron. Jag älskar Bron. Det blir bara bättre och bättre, och polisen SagaNorénlänskrimMalmö (som hon presenterar sig som, så där i ett svep) – hon är den bästa karaktären i svenskt drama på jag vet inte hur länge. Och Sofia Helin – vilken stjärna.



Tyvärr är det många som missuppfattat denna karaktär. Jag googlar och läser saker som "Saga Norén borde straffknullas" (vad jag tycker att du, man som skrev detta, borde få vara med om, säger jag inte) och till och med kompisar till mig uppfattade inte att det VAR MENINGEN att Saga ska spelas på det sättet. Jag har skrivit om det tidigare, här.

Jag och mina kompisar brukar prata ganska mycket om Saga, och jag bestämde mig för att fråga ut vännen Sofie lite om varför vi tycker så mycket om henne.

Varför gillar du Saga?

För att hon inte håller på med spel. Hon kan inget om undertoner, säger precis vad hon menar och är helt rak. Det tror jag är väldigt befriande. För som tjej är man oftast tvärtom för att man har fått lära sig det. Man ska inte säga rakt vad man menar.

Om man får beröm då ska man inte säga ”ja det vet jag att jag är bra” utan ”nej… jag är inte så bra...” Man kanske inte ens tycker att man är så bra.

Är hon en förebild?

Ja jag tycker hon är en förebild. Jag tror att det är jobbigt att vara henne – det är bra, men ett handikapp.

Skulle hon kunna finnas i verkligheten, på den positionen inom polisen?

Nej, jag tror inte man skulle bli accepterad som tjej om man var som Saga. Det skulle vara så uttalat att man skulle ha en diagnos. I serien säger de aldrig ”hon har Aspergers”.

Men jag önskar att hon fanns i verkligheten. I verkligheten skulle hon vara för provocerande för att komma så långt.

Skulle du vilja ha en kompis som är som hon?

Ja och nej. Det skulle vara bra och jobbigt och lite läskigt, för man skulle få höra sanningar.

Saga skrattar aldrig?

Nej det gör hon inte. Men när jag tänker efter känns det som att män ofta får skildras på det sättet som hon är. Asociala, ganska otrevliga, utan att de får en diagnos eller ifrågasätts.

Typ alla kriminalare  - hur ofta skrattar Martin Beck eller Wallander?

Vi hade ju först en teori om att tjejer gillade Saga-karaktären, men inte killar, men den teorin föll snabbt – det verkar vara många killar/män som är förtjusta i henne?

Det är väl befriande för dem med. Det känns som att hon är 100 procent ärlig.

Jag tänker att hon är snygg, att det har lite med det att göra..?

Ja. Om hon hade varit som hon är så där missanpassad och dessutom ful, så hade det varit för mycket. Då hade hon inte varit så populär.

Tack Sofie!

Min bästa scen med Saga - när hon ska bjuda till och försöka småprata med sina kollegor över fikabordet.

Kollegorna: tystnad.
Saga: Jag fick mens i morse.
Kollegorna: TYSTNAD.

Kommentarer